Lizet Straatsma in haar masterthesis over leerstijlen in het onderwijs
Onderzoek naar leerstijlen op basis van actiontypes profielen.

In haar masterthesis over leerstijlen in het onderwijs laat Lizet Straatsma, docent aan het Alfa-college in Groningen, zien dat het aannemelijk is dat mensen individueel bepaalde leervoorkeuren en daaraan gekoppeld voorkeursleerstijlen hebben. Deze conclusie komt overeen met wat docenten dagelijks op de werkvloer ervaren. Aan de andere kant blijkt het lastig de individuele leerstijl voor iemand sluitend te bepalen. Vragenlijsten die hiervoor worden gebruikt kennen tal van nadelen, zoals sociaal wenselijke antwoorden, kleuring door recente voorvallen of toevallige ervaringen en de invloeden van de ontwikkelingsfase waarin de leerling of student zich bevindt. Wetenschappers hebben een punt als zij benoemen dat er tot dusver geen sluitend bewijs bekend is voor het adequaat toedelen van leerstijlen aan individuele personen. Daarom is een betrouwbare en gevalideerde methode voor het classificeren van leerstijlen een belangrijke stap om het bestaan van individuele leerstijlen te kunnen toetsen. Uiteindelijk kan dit het onderwijs helpen om leerinterventies strategisch in te kunnen zetten. Met het oog daarop is in het onderzoek de leerstijlenindeling van Gordon Lawrence op basis van fysiek geteste actiontypes profielen getoetst. Klik hier voor een samenvattend artikel over het onderzoek.