ActionTypes bij de Dutch Grand Prix
Van 23 tot en met 25 augustus strijkt de Formule 1 op het circuit van Zandvoort neer. De Dutch Grand Prix is normaal al een evenement dat zijn weerga nauwelijks kent. Dat zal met de huidige verhoudingen in het klassement helemaal het geval zijn. We interviewden Angela Keuper, Coördinator Verenigingen & Officials bij de Koninklijke Nationale Autosport Federatie (KNAF), die o.a. verantwoordelijk is voor de opleidingstrajecten en licentiering van de officials die de leergang ActionTypes heeft afgerond. De betrokkenheid van de KNAF als sportbond is vooral gerelateerd aan het sportieve deel van het evenement. Wij zoomen met Angela specifiek in op de wedstrijdleiding en nemen een kijkje achter de schermen van Race Control. In hun opleiding wordt ActionTypes als hulpmiddel ingezet.
Kun je ons uitleggen hoe de wedstrijdleiding is opgebouwd?
De wedstrijdleider is eindverantwoordelijk voor het gehele evenement. Dat is altijd iemand uit het land waar de wedstrijd georganiseerd wordt. Diegene kent namelijk het circuit, de organisatie en de mensen als geen ander. De wedstrijdleider heeft hiervoor een heel team aan mensen om zich heen, wat samen Race Control vormt. Een team dat continue overzicht heeft op alles wat er op en rond het circuit gebeurt. Zij zijn allemaal verantwoordelijk voor communicatie van en naar de verschillende diensthoofden die de officials aansturen. De wedstrijdleider werkt nauw samen met de Race Director, die vanuit de FIA wordt afgevaardigd.
Vanuit de KNAF trainen jullie de race officials o.a. op hun communicatie. Wat is tijdens het evenement het beeld dat we daarbij voor ogen moeten hebben?
Binnen Race Control is er tijdens een wedstrijd absolute concentratie en hebben de mensen onderling vaak aan één woord genoeg om acties richting de baan op te starten of antwoord te geven op de vragen die vanuit de baan komen. Bij incidenten, bijvoorbeeld als er een raceauto weggetakeld moet worden zijn er veel processen die gestart worden vanuit Race Control. Deze worden van te voren met alle betrokkenen doorgesproken in briefings.
Staan ze daarbij onder tijds- en situatiedruk?
De tijdsdruk begint eigenlijk al aan het begin van de dag. Van te voren is er een tijdschema gemaakt, waarbij het aanvangstijdstip van de races leidend is. Maar wat je op tv niet ziet is dat voordat de eerste raceklasse de baan op komt er ’s ochtends al een ‘track inspection’ plaatsvindt. Hier wordt al gecontroleerd of alles volgens de baanlicentie aanwezig is en op de juiste plek staat. Als dat niet het geval is wordt daar gelijk naar gekeken en het probleem opgelost. Ook alle (radio)communicatie wordt gecontroleerd vanuit Race Control. Omdat de wedstrijden live worden uitgezonden is dat nog een extra factor die meespeelt. Als er tijdens de wedstrijd iets gebeurt dan moet er eigenlijk al direct een keuze gemaakt worden hoe te handelen: wel of geen safetycar of kan het met een virtuele safetycar opgelost worden bijvoorbeeld. Het belangrijkste uitgangspunt hierbij is hoe de situatie zo veilig mogelijk opgelost kan worden, met zo weinig mogelijk invloed op de wedstrijd.
Hoe trainen jullie als KNAF wedstrijdleiders en stewards?
We inventariseren en bespreken casussen die zich recent op allerlei circuits hebben voorgedaan. Er wordt gekeken naar het proces dat is gevolgd. Had iets anders gekund of gemoeten voor een andere uitkomst? Soms krijgt een wedstrijdleider dan ook steun van alle anderen dat een situatie, met de mogelijkheden die er waren, niet anders opgelost had kunnen worden. Door die ervaringen met elkaar te delen houdt iedereen elkaar scherp en zie je dat er vaak meerdere wegen zijn om iets te beoordelen. Daarnaast komen wijzigingen in de reglementen uitgebreid aan de orde. Welke invloed heeft dat op de races, hoe zorgen we ervoor dat er binnen alle wedstrijden zoveel mogelijk uniform gehandeld wordt? Ter voorbereiding op de trainingen stem ik af of er nog andere zaken spelen waar we wat mee moeten in een scholingsdag. Dat kan bijvoorbeeld op communicatie zijn, waarheidsvinding of omgaan met media. Daar ga ik dan mee aan de slag om te kijken hoe we dit kunnen vormgeven.
Welke rol speelde en speelt ActionTypes daarbij?
Vanuit de wedstrijdleiders kwam de vraag dat ze in een van de scholingsdagen de focus graag op samenwerking wilden hebben. Bij samenwerking komt al snel naar voren dat iemands karakter en manier van communiceren grote invloeden hebben. Daarvoor moet je eerst inzicht krijgen in elkaars voorkeuren. Om dat op een leuke en vernieuwende manier zichtbaar te maken heeft de KNAF ActionTypes ingeschakeld.
Wat heeft het gedaan met het begrijpen van elkaar en de onderlinge afstemming?
Eén van de dingen die vrij snel duidelijk werd was wie er voorkeur had voor reglementaire zaken en wie vooral voor de operationele zaken. En het besef dat de voorkeur voor een van de twee de aanleiding is voor de meeste onderlinge discussies tijdens de wedstrijden. Daarna heb ik vaak gehoord dat een wedstrijdleider die de voorkeur voor de operationele zaken heeft vaak een assistent erbij wilde hebben “die op de reglementen zit” of andersom. Zeker op nationaal niveau, waarbij de wedstrijdleider zelf ook volgens het reglement bestraffingen kan op leggen, zie je dat terug.
Helpt het qua samenstelling ook om complementair aan elkaar te functioneren?
Toen men besefte dat de meningsverschillen voortkwamen uit andere voorkeuren zag je de toon ook meteen veranderen. Het werd niet meer als persoonlijk gezien, maar als een ander gezichtsveld. Het gevoel van erkenning en waardering naar elkaar toe werd hierdoor enorm versterkt en dat zie je nog steeds terug in de samenwerkingen.