Artikels
We hebben in de loop van de tijd een aantal artikelen op de website gezet.
In het blad “Coachen” zijn 20 afleveringen verschenen van “Murphy’s masterclass”. Hieronder zijn ze allemaal gratis te downloaden.
Archief Artikels
Actiontype artikelen 2011-2014

De afgelopen tijd zijn er talloze artikelen geschreven over ActionType. Veel van deze artikelen hebben we ingescand van kranten, vakbladen en magazines. Klik hier voor de artikelen uit de jaren 2011 t/m 2014.
ActionType artikelen 2001-2010

De afgelopen tijd zijn er talloze artikelen geschreven over ActionType. Veel van deze artikelen hebben we ingescand van kranten, vakbladen en magazines. Klik hier voor de artikelen uit de jaren 2001 t/m 2010.
Waar zet jij jouw stempel als trainer/coach

bestaande definities van coachen def 1: “De ander uitdagen en ondersteunen in een door hem zelfgestuurd ervaringsgericht leer-of ontwikkelingsproces, dat toekomstgericht is en waarbij oog is voor de ….context”. def 2: “Coachen richt zich op het vergroten van de zelfverantwoordelijkheid en zelfregie voor de eigen competentieontwikkeling(kennis, vaardigheden en gedrag) van de ander. Waarbij zelfregie staat […]
Mentale vorming en talentontwikkeling

Sportjournalist Ted van der Meer interviewde voor de website ‘tafeltennnisnederland’ ActionType docent Bennie Douwes over het thema mentale vorming binnen talentontwikkeling. Vraag 1: Als het gaat om training geven aan zeer jonge kinderen kun je meerdere methodes hanteren. Het valt me in de tennissport op dat er meer dan bij tafeltennis spelenderwijs les wordt gegeven. […]
Waarin ActionType® zich onderscheidt van andere assessment methoden

Er zijn tal van assessment methoden in omloop die met profielen werken. In dit artikel gaan wij na waarin de ActionType® Benadering (ATB) zich onderscheidt. We willen nu alvast benoemen dat de ATB niemand in een hokje stopt, het registreert voorkeuren. Dit zijn kwaliteiten of gaven die via natuurlijke aanleg zijn verkregen, we dragen ze […]
Slimme sportkeuzes: een beschouwing van het gelijknamige artikel

Binnen het lectoraat Sporttalent van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) wordt onderzoek gedaan naar tal van facetten rondom talentherkenning en -ontwikkeling. Van de hand van een zestal auteurs verscheen een interessant en doordacht artikel1) op Sport Knowhow XL over het maken van slimme sportkeuzes. De achterliggende vraag is of een kind wel de […]
Individualiteit in een centraal systeem

Bij het voorbereiden van hun presentaties voor het ‘ITTF Science Congress’ constateerden ActionType-grondleggers Bertrand Théraulaz en Ralph Hippolyte aan de hand van bestudeerde videobeelden dat de Chinese tafeltennissers hun natuurlijke voorkeuren meer en beter benutten dan het overgrote deel van hun mondiale opponenten. En dat terwijl over de opleiding in China toch vooral het beeld […]
Jean-Pierre Staelens, voormalig Belgisch volleybal international over hoe hij volgens de ActionType Benadering werkt en deze toepast met zijn volleybalteams.

2013 – ……Technisch Directeur en hoofdcoach van Istres Ouest Provence Volleyball (IOPV) (FRA)uitkomend in de hoogste Franse vrouwen volleybaldivisie. 2009 – 2013 Technisch Directeur en hoofdcoach van VT Aurubis Hamburg (GER) and VFB Suhl (GER)uitkomend in de hoogste Duitse vrouwen volleybaldivisie De werkwijze van Jean-Pierre met de ActionType Benadering ziet er als volgt uit: Nadat […]
Wat drijft jouw sporter?

De motivatieleer is een van de meest onderzochte gebieden binnen de sportpsychologie. Bekend zijn o.a. de onderzoeken van Jacques van Rossum (destijds werkzaam bij de Vrije Universiteit van Amsterdam) naar prestatiemotivatie met als belangrijkste resultaat dat voor verreweg de meeste sporters het zeker niet in de eerste plaats gaat om het winnen, of om de […]
De diepe of hoge uitgangshouding van een keeper

Xavier Mous is een talentvolle doelman van Ajax die in het seizoen 2015-2016 op huurbasis voor FC Oss uitkomt. In het videofragment is te zien hoe hij voor Ajax A1 in één wedstrijd twee penalty’s weet te stoppen. Hij doet dat vanuit een hoge uitgangshouding, iets dat niet in de leerboeken van menig trainersopleiding staat. […]